På tal om identiteter
Vad innebär det att vara en kristen med pingst-identitet? På vilket sätt skiljer den sig t.ex. från luthersk identitet? Det är nog lätt att se att olika kristna kyrkor skapar olika självbilder för dem som är med i dem.
Identiteten bygger på teologi, historia, tradition och en mängd nationella och lokala variationer. När vi talar om en pingst-identitet är det ett globalt fenomen som formas av hundratals miljoner medlemmar i tusentals olika samfund och rörelser. Finns det något som förenar en pingstidentitet i Finland/Norden med dito i resten av världen?
Pingstkyrkan i Finland har identifierat några kännetecken för en typisk pingst-identitet som torde vara ganska generella. Delvis sammanfaller de naturligtvis med andra kristna kyrkors uppfattning om den kristna identiteten, men det finns en betoning på några saker som ändå ger en unik sammansättning av lära och praxis, som sedan formar och färgar den självbild medlemmarna utvecklar. Läs och pröva om du känner igen dig – eller någon pingstvän du känner.
Här alltså några kännetecken för en pingst-identitet som får konkreta uttryck i pingstförsamlingarnas liv och verksamhet:
- Att följa Jesus: I pingstkyrkorna, som pentekostala kristna, betonar vi att man personligen behöver välja att följa Jesus. Relationen till Gud bygger på frivillighet. Tron är ett personligt beslut, som Gud i sin nåd uppmuntrar.
- Den helige Andes verklighet: Pingströrelsen är en bönerörelse där varje troende uppmuntras till att låta sig uppfyllas av den helige Ande och att ta emot ”Andens nådegåvor”. Den helige Ande ger den troende en djupare förståelse av Jesus och ger också kraft och motivation till att berätta om Jesus för andra. Den helige Ande är Hjälparen som ger den troende förmåga att betjäna andra. Rörelsen betonar en ”frisk karismatik”, där olika uttryck alltid ska prövas av Skriften (Bibeln).
- En trygg andlighet: Pingströrelsen hänvisar gärna till den apostoliska trosbekännelsen. Den finska pingströrelsen har samlat de viktigaste teologiska ståndpunkterna i en kortfattad skrift med titeln ”Uskon pääkohdat” (Trons huvudpunkter). Pingstkyrkan i Finland tar också ansvar och vill lära sig av sina misstag och bli allt bättre på att utveckla och bygga församlingar som är andligt, psykiskt och socialt trygga gemenskaper. Det innebär att man betonar den personliga kallelsen, men också en kvalitativ utbildning, licensiering av anställda och olika fortbildningar och handböcker i ämnet. Kort sagt, de finska pingstförsamlingarna skriver inte under allt som sker i ”karismatikens namn”.
- Troendedop: I Pingstkyrkan tror vi att dopet är starkt förknippat med individens personliga beslut att följa Jesus och därför är det viktigt att personen själv tar beslutet om att låta döpa sig. Församlingens medlemmar utgörs därför av döpta efterföljare (lärjungar) till Jesus som inbjuder alla som vill att närma sig evangeliet och gemenskapen. Alla som vill vara med är välkomna till våra samlingar och in i gemenskapen, men medlem kan man endast bli genom att vara troendedöpt.
- Mångfald i församlingsnätverket: I pingströrelsen påträffas en stor mångfald i typen av församlingar och även mångfald inom församlingarna. Det finns en grundförståelse i tron som förenar, men det finns rum för många olika uttryck. Dagens pingst-karismatiska tro har många innovativa uttryck. Men grundläggande är ett församlingsliv som betonar bibeltrogenhet och en levande andlighet.
- Samhällspåverkan: Församlingen definieras av evangeliet och därigenom skapas en gemenskap som förenar många olika sorters människor. För oss i pingst är det tron på Gud som är identitetens viktigaste faktor, som sedan också genomsyrar det vi gör i samhället. Tron uppmuntrar den enskilda att vara aktiv i samhället på olika områden. Ibland blir församlingen också en rörelse som går tvärs emot ”tidens anda”, ibland utmanar det kristna budskapet samhället.
- Missionuppdraget: Vi betraktar tron utifrån missionsuppdragets perspektiv. Paulus talar om att vi ska vara ett ”Kristusbrev” och en ”Kristi väldoft”. Det handlar inte om ett tvångsmässigt presterande utan vi tror att den helige Ande är given just för att ge kraft och motivation till att vara med i missionsuppdraget. Som pingstvänner lever vi också utifrån det ”allmänna prästadömets” princip. Församlingsmedlemmarna har olika gåvor, kallelser och tjänster, och alla uppmuntras att växa och utvecklas i dessa. I pingströrelsen finns inget formellt prästämbete, som skulle vara exkluderande, i stället uppmuntras alla till att vara med och tjäna i olika uppgifter. Församlingen har ett gemensamt uppdrag att vara en utsändande församling, dvs att vara involverad i att sända ut missionärer till andra platser.
De här punkterna hittas (bland en hel del annat) i Pingstkyrkans strategi och måldokument ”En attraktiv församling” (på finska ”Valloittava seurakunta”). Det finns naturligtvis fler kännetecken i en pingst-identitet, kanske ett ämne värt att studera grundligare. Några forskningsrapporter finns på Pingst.se för den som vill gräva ner sig i olika detaljfrågor i pingst.