Kastekäytäntömme
Kastekäytäntömme
“Herrani käskystä ja omasta tunnustuksestasi mielenmuutoksesta ja uskostasi Kristukseen, Minä kastan sinut Kristukseen, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
– Uuden testamentin esimerkeistä nähdään että kastettiin ihmisiä, jotka olivat tehneet parannuksen ja alkaneet uskoa Jeesukseen
“Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on tehnyt hänet Herraksi ja Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.” Tämän kuullessaan he saivat piston sydämeensä, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tehdä?” Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille tämä lupaus kuuluu ja teidän lapsillenne ja kaikille, jotka ovat kaukana, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” Monilla muillakin sanoilla hän todisti vakuuttavasti, ja hän kehotti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä kierosta sukupolvesta.” Ne, jotka ottivat Pietarin sanat vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä. He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa. Apostolien teot 2:36-40
– ne, jotka kävivät kasteella, liittyivät paikalliseen seurakuntaan (näkyy siinä että srk laski kuinka monta kastettiin ja huomioi, jos joku oli poissa yhteisöstä)
– kaste tapahtui “upotuksella” (sana kaste – baptizo – tarkoittaakin upottaa kokonaan veteen)
“Nyt kun he kulkivat tietä pitkin, he tulivat vesistölle, ja eunukki sanoi: “Tässä on vettä. Mikä estää minua tulemasta kasteelle?” Hän käski vaunun pysähtymään. – Sekä Filippus että hoviherra menivät veteen, ja Filippus kastoi hänet. Apostolien teot 8:36-38
– kaste on julkinen tunnustus (todistus) ja ulkoinen vahvistus sisäisestä uskosta
– kaste on parannuksen ja uskon tunnustus, jota edeltää syntien anteeksisaaminen ja omantunnon puhdistaminen (uskoon tuleminen, kääntymys, pelastus)
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. 1. Pietari 3:21-22
Hän vei heidät ulos ja kysyi: »Herrat! Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?» He vastasivat: »Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi.» He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle. Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti. Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. Apostolien teot 16:30-34
– Hyvä tunnustus: Käy uskon jalo kilpailu ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu ja jonka olet tunnustanut päämääräksesi, kun monien todistajien läsnä ollessa lausuit hyvän tunnustuksen. 1 Timoteukselle 6:12
– Kaste merkitsee tietoista siirtymistä pimeyden valtakunnasta Jumalan valtakuntaan
Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. Room 6:3-11
– seurakunnan tehtävänä on kastaa parannuksen tehneitä ja siksi seurakuntaan voidaan hyväksyä henkilö, kun hänet on kastettu
– yksilölle, joka on päättänyt uskoa ja seurata Jeesusta, kaste on voimakas todistus uudesta elämästä, uudesta identiteetistä ja uudesta yhteisöstä Jumalan perheen ja kansan kanssa.
- kaste tarkoittaa julkista sitoutumista opetuslapseuteen ja yhteyteen muiden opetuslasten kanssa
- kaste on myös julistus, että Jeesus on voittanut synnin, kuoleman ja paholaisen ja siksi mekin voimme voittaa
Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamattomuutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan. Kol 2:8-15
Mitä meidän/sinun pitäisi tehdä?
– “Tehkää parannus ja ottakaa kaikki kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” (Pietari)
Kasteen mitä, miten, kuka, milloin ja miksi
mitä: upottaminen veteen
miten: kastaja kastaa upottamalla veteen
kuka: se, joka on kääntynyt, uskoo Jeesukseen ja pyytänyt pelastusta, syntien anteeksiantoa, ja näin tullut Jumalan lapseksi
milloin: kun uskoon tullut henkilö on päättänyt seurata Jeesusta yhdessä muiden opetuslasten kanssa
miksi: näin uskova tunnustaa julkisesti uskonsa Jeesukseen ja sitoutumisensa yhteyteen hänen ja hänen perheensä (seurakunnan) kanssa.
Mitä kaste sitten ei ole? Tai miksi emme kasta pieniä lapsia?
– lapsikaste otettiin käyttöön 200- ja 300-luvuilla
– liittyy uskoon perisyntiin, josta kasteen uskotaan vapauttavan (emme usko että tämä on raamatullinen näkemys)
– liittyy myös uskoon, että Jumala toimii kasteessa lapsen uskosta riippumatta – kaste on sakramentti (armon väline), joka on välttämätön pelastukselle
– tästä järjestelystä tuli aikoinaan myös valtiolle poliittinen hyöty (Konstantinuksen ja hänen seuraajiensa jälkeen), että kaikki kansalaiset ovat saman uskonnollisen auktoriteetin, arvopohjan ja määräysten alaisia.
– Tämä kastenäkemys tuli katolisen kirkon käytäntöön, samoin ortodoksisen kirkon kastekäytäntö on käytännössä melko samanlainen.
– Uskonpuhdistuksen aikana monet katolisen kirkon dogmit ja käytännöt asetettiin kyseenalaiseksi. Myös kasteen merkitys ja käytännön toteutus sai uusia tulkintoja. Luther ja Calvin pysyivät kuitenkin lapsikasteen puolella. On totta, että Luther uskoi, että kaste ilman myöhempää uskoa on tehotonta, mutta kaste nähdään silti välttämättömänä sakramenttina. Tämä tarkoitti mm sitä, että Ruotsin kuningas saattoi varsin helposti julistaa, että koko kansa on nyt siirtymässä luterilaiseen uskoon – koska kaikki oli jo kastettu käytännössä omaksutun katolisen kaavan mukaan.
Toisinajattelijat: Niitä, jotka väittivät, että Uusi testamentti ei tue pikkulasten kastetta siinä muodossa, jota harjoitetaan, vainottiin ankarasti. 1500-luvun alku oli voimakkaan dynaaminen: Luther kirjoitti teesinsä vuonna 1517 ja ensimmäinen kirjattu uskovan kaste tapahtui vuonna 1525. Mutta kirkon kastekäytännön kyseenalaistaminen oli valtakirkolle täysin mahdotonta hyväksyä – joten uskovien kastajat (kutsuttiin anabaptisteiksi) vainottiin jopa kuoliaaksi 1500- ja 1600-luvuilla. Monet pakenivat ensin Hollantiin, myöhemmin Amerikkaan. (anabaptistit, mennoniitit, amishit, hutteriitit, baptistit)
– Nykyään voidaan kuitenkin sanoa, että uskovan kasteen kannattajia ja soveltajia on satoja miljoonia – baptistit, mennoniitit, helluntailaiset ja monet muut kirkkokunnat harjoittavat uskovien kastetta.
– Kaste ei ole pelastusta edistävä sakramentti, kastetta ei tarvita pelastukseen. Ajattele kaikkia niitä, jotka uskoivat Jumalaan ja tulevaan messiaaseen VT:ssä, ajattele ryöväriä ristillä, ajattele Jeesusta, joka sanoi “sinulle syntisi on annettu anteeksi” esim. rammalle miehelle. Ajattele mitä tapahtui Corneliuksen kodissa:
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: »Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?» Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Apt 10:44-48
Mutta kääntynyt, uskova, pelastettu henkilö käy kasteella/kastetaan osoituksena uskosta ja sitoutumisesta seuraamaan Jeesusta hänen opetuslapsenaan. Kaste on myös vahva julistus siitä että uskova on kuollut vanhasta elämästä ja astunut uuteen elämään Kristuksessa.
Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan.
Tämä on kasteen merkitys, tunnustus ja julistus.
kuva: wikipedia – Baptism at Northolt Park Baptist Church